Grundarbete

Det största jobbet, kanske 90 %, ligger som bekant på grundarbetet. Många tycker det är ett tråkigt jobb men om man tänker på det kommande slutresultatet så blir det lite roligare.


Stegen är:


Rengöring


Tvätta bilen innan jobbet ska börja. Först är det lämpligt att ta vanligt biltvättmedel och sedan dra över med silikonborttagning eller något annat medel som effektivt tar bort fett, tjära, gammal vax och eventuellt silikon. Om inte detta görs så kan det bli problem senare.


Cellulosaförtunning ska helst undvikas eftersom det är väl starkt.


Demontering


Demontera allt som går att ta bort, t ex lister, handtag, strålkastare och annat. Slutresultatet blir alltid bättre om man tar bort så mycket som möjligt.


Slipning/spackling


Sedan börjar slipjobbet. Starta med torrslippapper K 320 - K 400 så att ytan blir matt. Om det finns rost måste området slipas helt plåtrent. Använd slippapper K 120 eller grövre om det är segt. 


Om bilen är lackad med en termoplastisk 1K akryllack (amerikanare från 70-, 80- och 90-talen) eller en inte helt uthärdad syntetlack (europeiska bilar från 70 och 80-talen) måste all lack slipas bort. Samma sak om det finns billig syntetisk sprayfärg på ytan. Gamla cellulosalacker kan också ställa till problem. Att slipa bort all lack är inte alls så roligt jobb, så här får man nog ta till grövre papper. Börja med K 40 eller K 80. Eventuellt kan en 2-komponent sealer läggas på i ställer för att slipa ner lacken, men det är inte helt säkert att det går vägen. Generellt kan man säga att risken för problem är störst om man tänker lägga en bas/metalliclack eftersom denna innehåller mycket thinner. Risken är alltså mindre vid en 2K solidlack. Eventuella problem visar sig direkt efter man lägger topplacken. Inom en halvtimme så "krackelerar" ytan. Ofta är det så att man inte ser några problem i samband med att grundfärgen (slipgrunden) läggs, utan det dyker först upp vid topplackeringen. Lösningsmedlet går helt enkelt igenom grundfärgen och löser sedan upp den gamla färgen som ligger under.


Om det finns bucklor och andra skador som inte går att rikta så gäller spackling. Stora skador kräver en 2-komponent fiberarmerat spackel. Det gäller att komma igång med slipningen innan spacklet sluthärdat. Annars blir det riktigt tungt.


Mindre ojämnheter och skador klaras enkelt med ett finspackel, t ex Poly Soft eller Poly de Lux. Slipa därefter noggrant. Börja med slippapper K 120 - K 180 och finslipa sedan med K 320. Var noga med att slipa ut kanterna ordentligt.


Maskering


Maskera runt det som ska lackas. Täck alla övriga ytor på bilen. Färgen sprider sig otroligt bra. Det finns speciellt maskeringspapper att täcka bilen med. Eventuellt kan man som alternativ använda tidningar, plast eller täta tygstycken.


Lägga grundfärg/slipgrund


Alla fabrikat av spackel suger mer eller mindre. För att öka vidhäftningen och förhindra matta fläckar, är en bra grundfärg nödvändigt. Även rena plåtytor måste grundas. En så kallad washprimer som är etsande och motståndskraftig mot korrosion kan användas, speciellt om det finns rena plåtytor. På detta, eller som enda grund, kan sedan en "Slipgrund" (HS Surfacer) läggas. Denna bygger lite tjocklek varför den fyller igen repor och mindre ojämnheter. Den måste slipas innan topplacken läggs på. Använd torrslippapper i steg från K 320, K 400 till K 600. Alternativt kan man manuellt våtslipa upp till K 800. Kanter och annat som är lite svårt att komma åt med maskin kan handslipas. Använd då gärna torrslippapper K 600 eller K 800 med skumgummibaksida eller duk av typ Scotch Brite.


Nu är det normalt dags att lägga topplacken, men om du är ute efter ett slutresultat av absolut högsta klass så avsluta grundjobbet med att lägga ett lager "Non sanding". Här kan man använda en HS Surfacer utblandad med upp till 20 % thinner. Denna ska inte slipas före slutlack.