Lägga topplacken

Eftersom de flesta "gör-det-självare" av förklarliga själ föredrar lösningsbaserad lack, så har vi inriktat oss på denna här. Vattenbaserad lack är lite svårare eftersom den torkar långsamt och kräver en viss teknik och vana samt helst en lackbox med värme och luftflöde.


Stegen är:


Förberedelse


Efter att maskering och täckning av bilen har kontrollerats och justerats rengör man ytan med sillikonborttagning en sista gång. Direkt före lackeringen går man sedan över med en klibbduk för att avlägsna allt damm. 


Lokalen


En lackeringsbox är naturligtvis det allra bästa, men den lyxen har man inte alltid. Om man ska lacka i ett garage eller liknande är det viktigt att avlägsna allt damm från golv och inredning. Förr rekommenderade man att blötlägga lokalen i samband med lackeringen. Det är förvisso ett effektivt sätt att bli av med damm men tyvärr innebär det en risk för att man får för mycket fukt i luften som i sin tur kan ställa till problem med lackresultatet.


Temperaturen får gärna vara runt 20 grader, även om det inte är jättekritiskt när man använder 2-komponentlack.


Färdigställa lacken


Oavsett om man lägger en baslack/metallic eller en solidlack så måste man blanda till färgen innan man häller den i färgpistolen. Det finns två bra metoder att använda, blandkopp eller mätsticka. En blandkopp är dels graderad med en vanlig linjär volymskala och dels graderad för olika blandningsförhållanden, t ex 1:1, 2:1 och 3:1. En mätsticka är också graderad på motsvarande sätt, men av naturliga skäl har den bara två blandningalternativ, en på varje sida. Oftast fungerar den med graderingen 2:1 och 3:1. När man använder mätsticka är det viktigt att burken är rak, dvs att den inte är konisk.


Man börjar med att röra om själva färgen väl innan man häller den i en lämplig burk alternativt blandkopp. Om det är en solidlack så kommer härdaren som nummer två och slutligen som nummer tre kommer förtunningen varpå man blandar det hela omsorgsfullt. Nu har man mellan en till max två timmar på sig att lägga lacken, sedan är det försent.


Gäller det en baslack (metallic) så är det bara förtunning som ska i. Då har man lång tid på sig eftersom färgen inte härdar. När man väl bestämt sig för att lacka så måste man vara beredd med klarlacken eftersom den bör läggas så snart som möjligt efter baslacken. Om man har box så kan det ske efter 15-20 min men om det är en garagelokal med lite dålig värme kan det handla om betydligt längre tid. Nackdelen vid längre tid är att damm kan samlas på ytan.


Lägga lacken


Häll aldrig färgen direkt ner i sprutpistolen. Använd en färgsil (lämpligen en 190 micron) för att säkerställa att färgen är helt ren från främmande partiklar.


Nu börjar själva lackeringen. Prova färgpistolen mot maskeringen först för att se att sprutbilden är okej. Luftflöde, färgflöde och sprutbild går att justera på de flesta färgpistoler. Kolla instruktionerna för färg och färgpistol.


Starta med att lägga ett lite tunnare lager över hela ytan. Arbeta från mitten och utåt. Gå över med sprutan så att det blir ungefär 50 % överlapp vid varje svep. Håll alltid färgpistolen vinkelrätt mot ytan och håll också samma avstånd hela tiden. Gå utanför lackeringsytan vid varje svep om det går. Annars måste man släppa på avtryckaren vid varje vändning så att det blir ett uppehåll i färgflödet. 


Efter ca tio minuter (eller längre om det är lite kallare i lokalen) är det dags för ett nytt lager som ska läggas mer rikligt. Normalt är detta tillräckligt för att uppnå slutfinish om det gäller en solidlack. Även en baslack kräver ett par lager, men utöver detta ska klarlack på. Den lägger man normalt efter ca 15-30 min från det att sista lagret baslack lagts på. Man kan se när baslacken börjar torka lite och därmed bli matt. Om det är under 20 grader i lokalen kan det ta betydligt längre tid för lacken att torka och bli matt. Vänta i så fall tills att den blir matt innan klarlacken läggs på. Baslacken måste lämnas absolut orörd innan klarlacken läggs. Det går inte att slipa en baslack. Då blir den förstörd. Klarlacken blandas med härdaren och läggs sedan i minst två lager. Normalt ska inte klarlacken förtunnas. 


Vissa baslacker kväver ett underlager för att täcka bra. Ofta handlar det om röda kulörer, men även ett antal olika metallicfärger. Det framgår av receptet och är då en speciell blandning. Till en hel bil så brukar 1 liter räcka. Om underlagret är en baslack kan den läggas straxt innan slutlacken. Vänta bara tills den blir matt.


Ja, nu är det bara att avvakta och invänta resultatet. Skulle något mot förmodan ha gått lite snett så finns det ofta hopp. Mindre rinningar kan ofta slipas, rubbas och poleras. Ibland påminner lacken om ett apelsinskal. Även detta går att rädda genom att man lägger på ett lager klarlack.